Saksan automarkkinoista

Dieselskandaalilla on suuri vaikutus Saksan autoteollisuuden kehitykseen. Dieselautojen valmistus työllistää n. 500.000 ihmistä autoteollisuudessa ja alihankkijoilla, mikä on vaikuttanut voimakkaasti hallituksen tukipolitiikkaan. Polttoaineen hintaa tuetaan vieläkin ja saastuttavat vaikutukset jätettiin riittävästi huomioimatta lainsäädönnössä. Tämä johti siihen, että sähköautojen kehittäminen laiminlyötiin ja siten kiinalaiset edustavat nyt kehityskärkeä. Sähköautojen valmistus työllistää huomattavasti vähemmän ja työpaikkojen vähennys tulee olemaan suuri. Skandaali ja joissain kaupungeissa käynnissä oleva keskustelu dieselautojen käytön kieltämisestä keskustoissa on jo vaikuttanut dieselautojen kysyntään.

Uusien autojen suorakauppa kuluttajille tulee myös vähenemään, sillä mm. matalasta korkotasosta johtuen leasingin osuus myös yksityissektorilla kasvaa voimakkaasti. Olen juuri hankkinut mm. Audi A5:n ja BMW 530xd:n yksityisiltä, jotka siirtyivät leasingin käyttäjiksi. Laskelma oli heillä yksinkertainen; miksi maksaa arvonmenetyksestä yli 2.000 € kuukaudessa, kun vastaavan auton saa leasingillä 300-500 €:n kuukausierällä. Uusi auto menettää arvostaan 40-50 % ensimmäisenä vuotena ja toisena arvo on pudonnut 60%.

Tämä kehitys tietää sitä, että saksalaisille autokauppiailla on edessään aika, jolloin käytettyjä autoja on vaikeaa saada myyntiin. Täytyy olla hyvät suhteet merkkiliikkeisiin ja katteet pienenevät kauppiaiden kilpaillessa huutokaupassa jopa ylitarjouksilla. Muutaman sadan euron katteilla ei kannata autoja kaupata, kun osassa joutuu teettämään kalliita korjauksia tiukasta takuusta johtuen.

Suomalaisille auton ostajille tämä merkitsee sitä, että yhä uudempia ja vähän ajettuja leasing-autoja hyvillä varusteilla tulee tarjontaan entistä enemmän. Ostajien vaatimustaso on kasvanut jatkuvasti, mikä on ollut meille premium-luokan autojen välittäjää ollut positiivinen kehitys.

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

"; t.type = "text/javascript"; t.async = true;e.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(t)})(document)