Palvelumme

Kun haluat ostaa auton Saksasta tai Keski-Euroopasta, tarjoamme sinulle palvelua juuri tarpeittesi mukaan räätälöitynä. Voit katsoa internetin hakupalveluista sinulle sopivan auton; merkin, kilometrit, varusteet, vuosimallin, hintaluokan, jopa värin. Tai antaa sen meidän tehtäväksemme.

Olemme erikoistuneet ns. premium-autoihin, joiden hankintakanavat ovat hallinnassamme. Meillä on laaja vakioasiakaskanta, joka vaihtaa autoa 2-4 vuoden välein. Heillä ei yleensä ole tarvetta aikaisemmin kauttamme toimitetun auton tarjoamiseen vaihdossa autoliikkeeseen, sillä hyvin varusteltu ja hyvin pidetty auto on helposti myytävissä yksityisesti Suomessa. Uusia asiakkaita saamme jatkuvasti vanhojen asiakkaiden suositusten kautta.

Suoritamme tarvittavat selvitykset, kuten myyjän ja autotarjouksen uskottavuuden ja hinnan tarkastuksen ja käymme tarvittaessa tarkastamassa, testauttamassa, koeajamassa ja varaamassa auton paikan päällä. Meillä ei ole ns. ”tuttuja” myyjiä tai sopimuksia kauppiaiden kanssa, sillä sopimukset rajoittavat haettavien autojen valikoimaa, mahdollisuuksiamme ajaa etuasi ja siten uskottavuuttamme.

Käytössämme on useita tietopankkeja, joita kauppiaat käyttävät auton osto- ja myyntihinnan määrityksessä

Myös yksityisten myyjien hintataso on tiedossamme. Olemme Saksan suurimman autokerhon ADAC:n Plus-jäseniä ja saamme tarvittaessa asiantuntijan hinta-, kunto- ja ajokilometriarviot jäsenhintaan. Ja nämä ovat sinunkin käytettävissäsi.

Hankimme usein auton pienemmiltä paikkakunnilta

Niillä ei ole ajettu suurkaupunkien päivittäisissä ruuhkissa, mutta ei myöskään hehkutettu jatkuvasti moottoriteillä. Pienillä paikkakunnilla myyjät tuntevat usein auton historian, eikä kyseessä ole ns. huutokauppa-, vienti- tai muista EU-maista tuotu auto. Erityisen tärkeää on saada vaikutelma myyjästä ja myös hänen ympäristöstään. Kun verstaassa tai kodissa ovat asiat paikallaan, on autokin todennäköisimmin hyvin hoidettu.

Maksat vain siitä mitä tarvitset

Lähtökohtana on yhteinen sopimuksemme – ei valmis taulukkohinnoittelu. Ainoat vakiohinnat kustannustesi arvioimisen helpottamiseksi ovat päivähinta ja matkakilometrit. Jos annamme sinulle etukäteen kiinteän hinnan, pyrkisimme tietysti minimoimaan ajankäyttömme ja matkakulumme ja paras tarjolla oleva auto ei välttämättä tule valituksi. Asiakastyytyväisyydessä emme tee kompromissejä.

Päivähinta sisältää tarvittavat tulkkaukset, auton asiakirjojen ja kauppakirjan tarkastuksen (mm. maalin paksuusmittaus kolaroidun auton toteamiseksi), kauppaneuvottelut, neuvonnan, asioinnin viranomaisten luona ja laajan ennakkovalmistelun. Valmistelemme ennakkoon aikataulun, ajoreitit, varmistamme auton saatavuuden ja sovimme käynnit.

Hinnoitteluvaihtoehtoja

Jos haluat meidän hoitavan kaiken auton hausta laivaukseen asti, kokonaishinta on 800 €. Se käsittää kaikki kulut, lukuun ottamatta suoria matkakuluja, jotka laskutetaan vain auton tarkastuksen, satamaan kuljetuksen ja paluumatkan osalta erikseen. Rahtikulut, noin 600 € maksetaan toimitussataman mukaan laivayhtiölle.

Emme ota provisiota auton hinnasta. Emme myöskään ota kauppiaan välillä tarjoamaa ”kaupan välityspalkkiota”, vaan vaadimme sen vähentämistä suoraan ostajan maksamasta kauppahinnasta. Tosin kauppias on jo saanut jo pitkän miinuksen tarjotessaan ko. palkkiota.

Mikäli haluat, että etsimme ohjeittesi mukaisen auton, hinta käsittää sopivien vaihtoehtojen haun, puhelintiedustelut ja esittelyn sinulle sähköpostilla, faksilla tai puhelimitse tarkempaa tutkimista ja koeajovarausta varten. Lisäksi saat linkkiosoitteen vain sinulle avautuviin internetsivuihin, johon on tallennettu kuvia autosta.

Usein tässä vaiheessa parhaan yksilön kohdalla kannattaa kauppiaalle maksaa varausmaksu, jolla varmistetaan auton saatavuus noutohetkeen asti. Varausmaksusta saat heti kuittikopion esimerkiksi faksilla tai sähköpostilla.

Kannattaa muistaa, että parhaat autot myydään parissa päivässä. Vastaavasti uusia tulee myyntiin joka päivä.

Varausmaksua ei tule koskaan maksaa epävarmoissa tapauksissa, esimerkiksi puhelun tai ilmoituksen perusteella, kauppahinnasta puhumattakaan. Saksassa ennakkomaksun vaatiminen on yleisin huijaustapa autokaupassa.

Kulut ovat suuntaa-antavia, tarkemman arvion annamme tapauskohtaisesti. Useamman päivänmatkasta kannattaa kysyä kokonaistarjousta. Yleensä auton osto onnistuu kahdessa – kolmessa päivässä.

Ns. päivämatkoja emme tee. Voimme lähteä oppaaksi ja avuksesi auton ostoon päiväksi, mutta jos haluat, että katsomme autot valmiiksi, vaihtoehtojen tarkastamiseen yhdessä kanssasi on varattava vähintään kaksi päivää. On erittäin epävarmaa lähteä päivän matkalle Saksaan hankkimaan internetistä valmiiksi katsottua autoa. Useimmissa tapauksissa auto ei vastaa kuvauksia tai auto on myyty ja vaihtoehtojen puuttuessa ostetaan jokin auto, jotta ei tarvitsisi lähteä tyhjin käsin takaisin. Otettaessa puhelimitse yhteyttä kauppiaaseen Saksassa, kannattaa tarkistaa, että kyseessä ei ole maksullinen palvelunumero, jolloin ilmoituksen tarkoituksena on vain kerätä pitkiä puheluja ko. numeroon, mikä näkyy jälkeenpäin suurena puhelinlaskuna. Kannattaa myös ottaa huomioon, että vain harva kauppias hallitsee englannin kielen.

Ostaja tekee lopullisen ostopäätöksen. Jos hoidamme koko hankinnan, suosittelemme, että auto testautetaan joko merkkiliikkeessä, jotka näkevät tietojärjestelmästään myös auton huoltohistorian tai ADAC:n asiantuntijalla. Testauskulut ovat maksimissaan 80€. Tämä on sekä sinun, että meidän etujemme mukaista; sinä et halua huonoa autoa ja me emme huonoa mainetta!

Auton maksaminen

Auton maksuun voit käyttää useita maksumenetelmiä. Käteinen on tietysti paras auton hintaa tingittäessä, mutta ilmoitusvelvollisuudesta matkustusmaan tullille yli 10.000 euron summista on hyvä huolehtia. Myös useat luottokortit ovat Saksassa käypää valuuttaa, on vain ennen matkaa huolehdittava pankin kanssa riittävästä nostorajasta. Tosin autokaupoista vain muutamat merkkiliikkeet hyväksyvät luottokorttimaksun ja nostettaessa rahat luottokortilla automaatista, pankki ottaa yleensä vähintään 2%:n provision.

SEPA-maksu on yleisimmin käytetty maksutapa, jos itse tulet Saksaan. Riski kuljettaa isompia summia käteisenä jää pois ja raha on 24 tunnin sisällä kauppiaan tilillä.

Turvallinen maksuliikenne on tärkeimpiä autokaupassa huomioitavia asioita. Auton ostohetkellä lähetämme sinulle nimellesi tehdyn, valtakirjalla allekirjoittamamme kauppakirjan ja rekisteriotteen yläosan, joiden avulla voit halutessasi ottaa autolle kaskovakuutuksen.

Auton rekisteröinti Saksassa

Rekisteröintikäytäntö muuttuu Saksassa tiheään; viimeksi huhtikuun alussa 2015 tuli voimaan muutoksia. Uuden käytännön mukaisesti lyhytaikakilvet saa vain esittämällä auton alkuperäiset asiakirjat, eli auton tulee olla valmiiksi hankittu kilpiä haettaessa. Auton katsastuksen tulee myös olla voimassa.

Lyhytaikakilpiä saa käyttää nykyisin myös EU-alueella auton siirtoon. Ottamalla ns. vihreän kortin, vakuutusturva on voimassa myös ulkomailla, vaikka Ruotsin ja Tanskan poliisi ei tätä aina tunnu tietävänkään. Lyhytaikakilpiä käytön luvallisuus eri EU-maissa tulee selvittää maakohtaisesti.

Vientikilvet saa myös ulkomaisella osoitteella, ne maksavat yleensä n.130-150 € ja ovat voimassa 9-15 päivää. Tarvittaessa myös vaikka vuoden. Tosin vain harvat vakuutusyhtiöt myöntävät vakuutuksia vientikilville. Yhtiöiden myöntämiskäytännön tiukentuminen johtuu lähinnä väärinkäytöksistä uusissa EU-maissa. Nykyisin rekisteröintitoimisto edellyttää myös Saksan autoveron maksamista vähintään kahden viikon ajalta, mikä hieman hankaloittaa kilpien hakemista, koska käytössä täytyy olla saksalainen pankkitili.

Rekisteröintitoimistojen yhteydessä on yleensä useita vakuutusmyyjiä, joilta saa myös vientikilpiin vakuutuksen. Vakuutus on voimassa myös Suomessa ja maahantuotaessa tullimies ohjaa kohteliaasti kotimatkalle ilman tullissa käyntiä. Kilpien voimassaolon päättyessä vaaditaan vain käyttöilmoituksen tekemisen internetissä ja siirtolupahakemuksen täyttämisen tullissa tai katsastusasemalla ja tarrakilpien ottamista käyttöön. Toimittamiemme autojen mukana tulevat ko. anomukset ja autoveroilmoitus valmiiksi täytettyinä.

Autokaupan jälkihoito

Koen tärkeäksi sen, että olemme käytettävissäsi myös auton oston jälkeenkin palattuasi Suomeen tai toimitettuamme auton sinulle. Seuraamme tehtyjä kauppoja ja hoidamme asioitasi Saksassa, mikäli huomaat asioita, jotka tulevat esiin vasta myöhemmin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kuluvat osat (jarrut, iskunvaimentimet jne.) eivät kuulu merkkiautotakuun piiriin.

Auton ostossa ulkomailla takuun merkitys on tärkeä. Jos ostat auton liikkeestä tai välittäjältä, tarkasta aina, että takuu on voimassa! Jos myyjä kiertää takuun tai vikavastuun voimassaolon esimerkiksi nimikkeellä Export-Auto, älä osta sitä. Myyjä tietää silloin, että normaalikaupassa edessä olisi mahdollisesti kalliit korjausvastuut. Et vaadi tällöin muuta kuin Saksan lakien noudattamista. Valitettavasti useat autoja myyvät tai välittävät maamiehemmekään eivät tunne lakia, joka perustuu EU-direktiiviin ja on siten saatettava voimaan kaikissa EU-maissa. Mercedes-, Audi- ja BMW-merkkiliikkeiden lisätakuu pätee usein myös Suomessa, mutta rajoituksia on mm. tyyppivikojen osalta olemassa. Tuoreemmissa autoissa on yleensä voimassa tehdastakuu merkistä riippuen 3-6 vuotta.

EU:n vaatima vikavastuu on sovellettu kansalliseen lainsäädäntöön useimmissa EU-maissa. Poikkeuksina ovat Belgia, Ranska, Luxemburg ja Espanja, jotka eivät vielä ole ottaneet määräyksiä kansalliseen lainsäädäntöönsä, ja joita vastaan EU on käynnistänyt toimenpiteet jo vuonna 2003. Jopa uudet jäsenvaltiot kuten Puola, Tsekki, Unkari, Slovenia ja Slovakia ovat ottaneet määräykset lainsäädäntöönsä. Tämä on hyvä huomioida ostettaessa autoja ko. maista.

"; t.type = "text/javascript"; t.async = true;e.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(t)})(document)