Itsenäinen autonhaku

Jatkuvasti on tullut yhteydenottoja autonhakijoilta, jotka ovat välittäjän kuluja välttääkseen itse lähteneet autonhakuun Saksaan.

Lomalla ollessani tuli puhelu, jossa kaveri oli hakemassa isompaa pakettiautoa Hollannista Turun lähelle, kunnes keskeytys tuli autobaana A1:llä. Hän pääsi juuri ja juuri levähdysalueelle ja soitti minulle. Minä kun kuulemma autan. Olin itse Keski-Saksassa ja kyselin, missä auto on. Ei ollut kaverilla aavistustakaan, mutta utelemalla lisätietoja arvioin hänen olevan 24 km etäisyydellä Bremenin alapuolella ja ohjasin ADAC:n paikalle. ”Keltainen enkeli” löysi heti vian polttoinepumpusta, mutta koska oli perjantai, osaa ei enää ehdi saada ennen maanantaita. Autonnoutaja vaati, että hänen pitää päästä yölautalle ja kysyi minulta, onko mahdollista, että ADAC:n hinausauto vie hänet ja auton Travemündeen. No miksei onnistuisi, hinta 1.200 €!! Lisäksi auto on hinattava laivaan ja laivasta pois Suomessa. Arviolta 300 € yhteensä. Kysyin, onko kaverilla tarpeeksi käteistä ja kun löytyi, auto siis lavalle ja kohti satamaa. Minulle syntyneistä kuluista (puhelut palvelunumeroon, ajankäyttö) ei ilmeisesti ollut väliä, kun teksiviestiini en saanut koskaan vastausta.

Meidän toimituksessa auton korjauksen kulut olisi maksanut auton myyjaliike ja olisin hoitanut ADAC-jäsennnyyden pohjalla hinauksen lähimpään huoltoon ja odotusajan yöpymiset ADAC:n laskuun. Se siitä välittäjäkulujen säästämisestä.

Seuraavaassa tapauksessa uudehkon Audin nouti kaveri itsenäisesti Nürnbergistä. Öljyvälo syttyi 7 km:n päässä liikkeestä ja hän kurvasi takaisn liikkeeseen. Myyjän kanssa ajettiin Audille, jossa todettiin voimakkaasti noussut öljynkulutus ja vaihdettiin öljypumppu, minkä vaihdon maksoi myyjä. Hän otatti saksaa ymmärtämättömältä asiakkaaltaan allekirjoituksen paperiin, jossa tämä luopuu vastaisista vaatimuksista (tämän kertoi myyjä, kun otin häneen yhteyttä, ostajalla ei ollut siitä aavistustakaan). Asiakkaalleen hän oli kertonut, että paperi on vain kirjanpitoa varten.

Tapauksessa en voinut muuta tehdä, kuin ohjata tuntemani saksalais-suomalaisen lakimiehen puoleen, jonka kanssa sovin, että hän lähettää ensin kirjelmän, jossa todetaan mahdollinen petos ja vedotaan vikavastuuseen. Jatkoa varmaan seuraa, koska Audilla Suomessa todettiin moottorityypphaetiin kuuluva tyyppivika väljistyvien mäntien muodossa ja korjauksena ehdotettiin moottorinvaihtoa (5.000 – 6.000 €).

Lukuisia yhteydenottoja on tullut tapauksissa, joissa on lähdetty hakemaan autoa todetakseen, että auto on myyty tai ei vastaa kuvausta ja pitäisi nopeasti löytää uusia ehdokkaita. Näitäkään turhia matkoja ei olisi syntynyt, jos otettaisiin yhteydenotto ajoissa meihin ja olisimme tarkistaneet vähintään auton paikallaolon.

Jos haet Saksasta Premium-autoa,  esimerkiksi Mercedes Junge Sterniä, BMW:n Premium Selection-autoa tai  Audin GW+-autoa, kannattaa ottaa huomioon, että auton toimitus voi viivästyä huollon ja takuutarkastuksen vuoksi jopa viikkoja. Autoa ei  luovuteta ilman tarkastusta ja verstasjono voi olla pitkä. Siten matkasta  voi tulla ylimääräisen oleskelun vuoksi melko hintava.

"; t.type = "text/javascript"; t.async = true;e.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(t)})(document)