Auto Saksasta

Haemme autoja koko Saksan ja Keski-Euroopan alueelta

Käytetty auto Saksasta. Kannattaako, kysytään meiltä usein.

Saksassakin uuden, hyvin varustellun auton hinta saattaa premium-luokassa hipoa 100.000 euroa. Kun auto tuodaan Suomeen maahantuojan toimesta, hinta on jo 150.000 – 180.000 euroa. Saksassa auton hinnassa saattaa lisävarusteiden osuus olla puolet auton hinnasta, Suomessa uuden auton hintaa nostaa myös lisävarusteista maksettava autovero.

Kun auto ajetaan pois autoliikkeestä, alkaa huima hinnanlasku ja vuoden kulutua vaikka vain 6.000 km ajetun auton hinta saattaa olla vain puolet uuden auton hinnasta. Kun auto tuodaan käytettynä Suomeen, siitä maksetaan tietysti autovero. Autoveron määrittelyssä lisävarusteiden merkitys on minimaalisen pieni, eli verotusarvo määritellään Suomessa myynnissä olevien, vähäisillä lisävarusteilla varustettujen autojen mukaan. Siten Saksasta tuotu käytetty auto on normaalisti hyvin varusteltu, vähän ajettu ja lähes uuden veroisessa kunnossa oleva auto.

Saksan muita maita tiukempi kuluttajansuoja ja saksalainen tyyli huoltaa ja käyttää autoaan tarjoaa parhaat edellytykset löytää hyvä ja luotettava käytetty auto. Saksassa autokauppias ei saa jättää kertomatta asioita, jotka voisivat vaikuttaa hintaan tai ostopäätökseen. Jos auto on tuotu myytäväksi jostakin muusta maasta, kauppiaan tulee kertoa tämä. On oikeustapauksia, joissa ostaja on saanut jälkeenpäin jopa 25 % hinnanalennuksen muualta EU-alueelta tuodusta autosta, koska myyjä on jättänyt tämän kertomatta ostajalle. Ns. EU-autot ovat harmaatuontia ja siten saksassa vähemmin arvostettuja. Erityisen paljon italialaisia autoja liikkuu tällä hetkellä Saksassakin. Useimmat kauppiaat varovat ottamasta italialaisia autoja myyntiin. Autot voivat olla varastettuja tai manipuloituja ja hyvin usein maalipinnan mittaus paljastaa auton kolarikorjauksen. Autopapereista ei auton italialaisuus aina selviä, koska auto ”saksalaistetaan” ennen myyntiä.

Matkamittareiden manipulointi on Saksassa kiellettyä

Jopa manipulointiin käytettävien välineiden hallussapidosta saa jopa vapausrangaistuksen. Mittarinväärentäjät siirtyivät heti lain tultua voimaan Saksan naapurivaltioihin, mm. Hollantiin, jossa manipulointi ei vielä ole rikollista.

ADAC:n arvion mukaan noin 30 % käytettyjen autojen kannasta Saksassa on vielä ”ruuvattuja”, mutta näiden yksiöiden erottaminen on useimmissa automerkeissä mahdollista. Jos mittariväärennös paljastuu kaupan jälkeen, on kauppahintaan odotettavissa melkoinen palautus, jos kaupan on osannut hoitaa muodollisesti oikein.

Auton tarkastus ja testaus – ajokilometrien manipulointi

Suomeen tuodaan kauppiaiden ja yksityisten toimesta jatkuvasti autoja, joiden todelliset ajokilometriarvot ovat ohjelmallisesti muutettu todellisia pienemmiksi. Manipulointia tehdään myös Suomessa. Törkeimmissä tapauksissa väärennyksen erottaa silmämääräisesti auton kuluneisuudesta ja yleiskunnosta, mutta verhoilumateriaalien laadun paraneminen ja auton ”meikkaus” tekee tutkimisen vaikeaksi.

Käytössämme on viimeisen tekniikan mukaiset ohjelmistot ja laitteet, joilla pystymme luotettavasti lukemaan todelliset ajokilometriarvot jopa yhdeksästä auton ohjausyksiköstä. Lisäksi saamme autosta laitteillamme tarkat huoltotiedot.

Pystymme lukemaan kaikki virhekoodit ja nollaamaan ne. Nollauksen jälkeen teemme uuden analyysin ja tarkistamme, ovatko virhekoodit uusiutuneet, jolloin mahdolliset viat on selvitettävissä.

Usein saamme myös selville kuinka autoa on ajettu; onko esimerkiksi autoa käytetty ylikierroksilla tai kuluttavassa ajossa.

Ohjausykikköihin tallennettujen tietojen lukeminen yhdistettynä maalipintojen paksuusmittaukseen, dokumenttien huolelliseen tutkimiseen ja ajoneuvon optiseen kunnon tarkastukseen sekä koeajoon, takaa parhaan perustan luotettavan auton löytämiselle. Uskomme tarjoavamme erittäin asiantuntevan välityspalvelun asiakkaillemme ja siten hinta-laatusuhteeltaan hyvän auton

Myös Saksan sisällä on automarkkinoilla eroja

Itäisten, entisen DDR:n autokauppa on vakiintunut ja autojen myyntihinnoissa on havaittavissa pientä eroa alaspäin muihin osavaltioihin verrattuna. Myös tinkiminen johtaa usein parempaan tulokseen. Tosin usein autoliikkeet eivät tunne vientikauppaa kovin hyvin ja jotkut ostajan huijaamat liikkeet jopa kieltäytyvät kokoaan myymästä autoa vientiin.

Etelä-Saksassa autojen hintoihin vaikuttaa eteläisistä naapurivaltoista tulevat ostajat ja alueella on myös paljon Italiasta tuotuja autoja. Pohjois-Saksa on taas ruotsalaisten, norjalaisten, venäläisten, puolalaisten, suomalaisten ja Baltian maista tulevien ostajien kohdealuetta. Silti ei voida yleistää, että tietyllä alueella on huonompia autoja. Vai voidaanko sanoa, että Lapissa on huonompia autoja kuin Helsingissä tai päinvastoin? Auton kunnon kannalta on ratkaisevaa se, kuinka se on huollettu ja pidetty. Useinhan Suomessa väitetään, että Etelä-Saksassa on paremmat autot. Tämä osoittaa täydellistä tietämättömyyttä Saksan olosuhteista. Lumiolosuhteita johtuen suolaaminen on etelässä yleisempää ja kuluttava vuoristoajo myös. Olen nähnyt siellä mm. MB:n, jossa lähes kaikki peltiosat oli vaihdettu tehdastakuulla ruostumisen vuoksi.

Autojen hinnat ovat eri puolilla Saksaa tasoittuneet internetin ansiosta

Paikallisesti voi olla eroja liikkeiden välillä, mutta hyvä ja kohtuuhintainen auto voi löytyä mistä puolelta maata tahansa. Saksassa tämä hintojen läpinäkyvyys on johtanut siihen, että oikein hinnoitellut autot vaihtavat omistajaa nopeasti. Hyvää autoa ei saa erityisen halvalla kuin poikkeustapauksessa. Meille tulee jatkuvasti kyselyjä poikkeuksellisen halvoista autoista, joista tiedämme heti ilmoituksen nähdessämme, ettemme tulisi välittämään. Kyseessä on joko huijausyritys tai autoa ei edes saisi ajamalla satamaan.

Tällä sivulla et tule näkemään autojen myynti-ilmoituksia, korkeintaan esimerkkejä myynnissä olevista autoista tai tehdyistä kaupoista. Emme tietystikään voisi olla täysin puolueettomia auton suhteen, jossa omat rahamme ovat kiinni. Automyyjän tehtävänä on myydä autoja.

"; t.type = "text/javascript"; t.async = true;e.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(t)})(document)